Comunicate de presă
Press Releases

Marian Năstase, Președinte al Consiliului de Administrație ALRO, mesaj in cadrul reuniunii de la Antwerp: Este timpul prentru o regândire profundă- un ,,Nou Acord Industrial”

Jo 06/03/2025 9:50

Marian Năstase, Președinte al Consiliului de Administrație ALRO, mesaj in cadrul reuniunii de la Antwerp: Este timpul prentru o regândire profundă – un ,,Nou Acord Industrial”

Pe 26 februarie 2025, 400 de lideri de afaceri s-au reunit la Antwerp pentru a discuta cu Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, despre Pactul pentru o Industrie Curată (Clean Industrial Deal). În urma acestei întâlniri, industria europeană solicită acțiuni urgente din partea liderilor europeni înainte de Consiliul European din martie.

În cadrul discuțiilor, Ilham Kadri, președinte al ICCA, Cefic și CEO al Syensqo, a subliniat: „Trebuie să transformăm ambiția Europei de a fi în determinarea de a face. Europa rămâne în urmă față de obiectivele sale și pierde locuri de muncă valoroase.”

Declarația de la Antwerp, semnată de peste 1300 de lideri, a fost un apel concret la acțiune: 10 măsuri menite să revitalizeze economia, să sprijine sustenabilitatea și să protejeze locurile de muncă de calitate.

Criterii-cheie pentru inițiativele UE:
• Menținerea securității și independenței Europei
• Reducerea prețurilor la energie
• Atragerea investițiilor în Europa
• Crearea unor piețe pentru produsele sustenabile
• Protejarea locurilor de muncă de calitate

Declarația de la Antwerp rămâne un apel urgent pentru revitalizarea peisajului industrial european. Industriile europene sunt pregătite să își asume rolul și să continue să sprijine factorii de decizie în construirea unui viitor competitiv, rezilient și sustenabil pentru Europa, în contextul schimbărilor geopolitice.

 

Am reprezentat ALRO la eveniment și nu pot să nu ofer câteva comentarii și observații asupra politicilor europene, așa cum le-am perceput din cadrul întâlnirii:

Atrage UE investiții în Europa?

Nu.

Astăzi, majoritatea industriilor europene – și nu doar cele mari consumatoare de energie – se confruntă cu dificultăți în Europa. Acesta este motivul principal al creării Declarației de la Antwerp! Motivul acestei declarații este angajarea autorităților europene pentru a stopa delocalizarea industriei europene, care este un generator esențial de valoare pentru Uniune, o sursă principală de locuri de muncă de calitate și un vector-cheie al securității sociale, economice și de apărare.

Trebuie să mergem mai departe pentru a inversa acest trend, pentru a relansa atractivitatea industrială, pentru a oferi încredere și predictibilitate pentru marile industrii și companii europene.

Este timpul pentru o regândire.

 

Asigură UE securitatea și independența Europei?

Nu.

Importanța strategică a aluminiului pentru apărarea europeană. Aluminiul este un material esențial pentru aplicațiile moderne de apărare, inclusiv:
Vehicule și aeronave militare: Ușor, durabil și rezistent la coroziune, aluminiul este indispensabil pentru vehicule blindate, avioane de luptă și nave militare.
Sisteme de muniție și rachete: Aluminiul este un component esențial în carcasele rachetelor, sistemele de arme avansate și munițiile ghidate de precizie.
Infrastructură spațială și de comunicații: Apărarea și serviciile de informații europene se bazează pe sateliți, drone și tehnologii aerospațiale avansate, toate necesitând aluminiu de calitate superioară.

Declinul industriei aluminiului din Europa amenință capacitatea acesteia de a menține și extinde producția internă de apărare, crescând dependența de furnizori non-europeni și subminând securitatea.

Aceeași situație este valabilă pentru industria siderurgică și pentru segmente semnificative ale industriei chimice și altor industrii mari consumatoare de energie.

Instrumentele actuale disponibile la nivelul Uniunii oferă o percepție eronată liderilor politici europeani.
De la nivel declarativ, instrumentele de finanțare ale UE – Fondul pentru Inovare, NextGenerationEU (2021–2027), Facilitățile de Redresare și Reziliență (2021–2026) și REPowerEU (2023–2030) – sunt prezentate ca mecanisme de sprijin pentru industriile mari consumatoare de energie. În practică însă, funcția lor principală este de a susține financiar în mod constant sectorul energetic, în special peisajul dezechilibrat al energiilor regenerabile.

Un al doilea neajuns major al acestor instrumente – deși nu neapărat în ordinea importanței – este lipsa lor de aliniere cu designul pieței de energie. Nu există un mecanism de recompensare pentru companiile care demonstrează conformitate exemplară și care ating obiectivele Green Deal-ului.

Este necesar un sistem de merit pentru consumatorii mari de energie, similar cu cel aplicat producătorilor de energie. Acest sistem ar aduce un echilibru și ar încuraja o concurență bazată pe performanță.

Și trebuie să fim realiști: nu vom vedea tancuri electrice prea curând!

Este timpul pentru o regândire.

 

Reduce UE costurile energiei?

Nu.

Soluții

  • Implementarea unor contracte preferențiale de energie pe termen lung pentru producătorii de aluminiu pentru a stabiliza costurile și a asigura prețuri competitive la electricitate.
  • Reinstaurarea bazei de energie nucleară în Europa.
  • Revitalizarea industriilor mari consumatoare de energie: Pentru a sprijini industriile care au fost forțate să își întrerupă activitatea din cauza crizei energetice din 2021, propunem menținerea unei alocări stabile de certificate CO₂ gratuite pentru o perioadă de șase ani (2025-2031).
  • Restabilirea alocării gratuite: Alocarea certificatelor gratuite de CO₂ ar trebui readusă la nivelurile din 2020, inversând reducerile inițiate în acel an.
  • Îmbunătățirea competitivității: Introducerea unei creșteri de 25% a alocării gratuite pentru aluminiu și oțel pentru a atenua impactul tarifelor impuse de SUA asupra acestor materiale, asigurând competitivitatea industriilor europene. Acest procent poate varia în funcție de taxele impuse de administrația SUA asupra oțelului și aluminiului european.
  • Scutiri de taxe și impozite pentru sectoarele strategice: Pentru a consolida reziliența și securitatea industrială europeană, propunem scutirea de toate taxele și obligațiile vamale pentru produsele incluse în ETS (sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii), fabricate în Uniunea Europeană, care sunt destinate în mod specific sectorului național și european de apărare. Această scutire ar sprijini industria de apărare prin asigurarea accesului la materii prime și produse critice la costuri reduse, consolidând autonomia strategică a Europei.
  • Extinderea compensațiilor pentru costurile indirecte cu carbonul în cadrul EU-ETS (sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii) la 85% din cheltuielile eligibile, aliniindu-se cu politicile din principalele state membre ale UE.
  • Eliminarea poverii reglementărilor și taxelor asupra consumului de energie pentru industriile strategice, în special pentru sectoarele electro-intensive, cum ar fi aluminiul.
  • Facilitarea accesului direct la energie regenerabilă prin acorduri de achiziție de energie pe termen lung (PPA) pentru a reduce dependența de piețele volatile de energie.
  • Accelerarea implementării activelor flexibile în întreaga Europă pentru a sprijini echilibrarea creșterii capacităților de energie regenerabilă și a face energia eoliană și solară mai accesibilă.
  • Având în vedere constrângerile financiare anticipate la nivelul UE – cauzate de reticența țărilor de a-și crește contribuțiile în acest domeniu – și luând în considerare noua prioritate strategică și urgentă a apărării europene, considerăm ferm că proiectele de conducte de hidrogen (H₂), conducte de CO₂ și injectarea/stocarea minerală a CO₂ ar trebui amânate cu cel puțin un deceniu. În stadiul lor actual de dezvoltare tehnologică, aceste inițiative riscă să consume miliarde de euro din banii contribuabililor, oferind beneficii minime, dacă nu chiar inexistente – exceptând, bineînțeles, companiile care ar primi aceste fonduri fără rezultate concrete.

Acestea sunt doar câteva idei practice și ușor de implementat. Multe altele sunt deja în discuție și pot fi abordate cu prioritate.

Este timpul pentru o regândire.

 

Creăm piețe pentru produse sustenabile?


Fiecare produs sustenabil ar trebui să fie comercializat liber, nu impus prin măsuri administrative. Există o piață reală pentru aceste produse sau suntem obligați de legislația/normele/reglementările europene să le folosim?

Este timpul pentru o regândire.

 

Asigură aceste măsuri locuri de muncă de calitate?


Din păcate, astăzi vedem contrariul. Observăm un accent puternic pe IMM-uri, însă acestea nu pot prospera în izolare. IMM-urile depind de clustere industriale și de marile întreprinderi pentru stabilitate. În loc să finanțeze indiscriminat IMM-urile, Uniunea ar trebui să:

  • Consolideze ecosistemele industriale care sprijină IMM-urile.
  • Prioritizeze investițiile în industrii mari care susțin lanțuri extinse de aprovizionare.
  • Direcționeze sprijinul financiar către creșterea bazată pe inovare, nu spre consum pe termen scurt.

De asemenea, ca de fiecare dată când lucrurile merg prost, se vorbește despre necesitatea reducerii birocrației.


Reducerea birocrației a fost un slogan politic înșelător timp de decenii. Imperiul Roman a prosperat peste o mie de ani datorită unei structuri birocratice care asigură stabilitate și ordine. Totuși, birocrația trebuie să fie:

  • Eficientă și orientată spre obiective, evitând deciziile politizate.
  • Un instrument pentru implementarea politicilor strategice, nu un substitut pentru leadership-ul politic.
  • Simplificată acolo unde este necesar, dar păstrată ca pilon al unei guvernări eficiente.
  • O birocrație slabă înseamnă un stat slab. O birocrație europeană slabă înseamnă o Uniune Europeană slabă.

 

E timpul pentru o regândire.

Dar…
Deși atmosfera generală a fost destul de sumbră, există speranță și un angajament clar din partea industriei de a se implica la cel mai înalt nivel cu autoritățile europene – cu Comisia Europeană, cu președintele Consiliului European, cu președinta Ursula von der Leyen – pentru a lucra împreună în vederea unui obiectiv comun:

  • Un Nou Acord
  • Un Nou Acord Industrial
  • Un Nou Acord pentru o Industrie Curată